English
Francais
Βιο-φιλμογραφία
Ταινίες
Θεατρικά
Ραδιοφωνικά
Φωτογραφία
Γλυπτά - μέταλλα
Σινέ παρουσιάσεις, προγράμματα, INTERNET, DVD
Δημοσιεύσεις και προς έκδοσιν
ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ
Ταινίες
5. ΒΑΣΙΣΟΥ ΣΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΣΟΥ
8. ΣΤΟΜΑ
10. ΚΑΛΗ ΜΕΡΑ ΚΥΡΑ ΗΧΩ
12. ΕΡΑΝΙΜΑ
13. ΜΕΤΑΤΟΠΙΣΕΙΣ
14. ΠΕΡΣΕΥΣ
15. ΠΟΖΕΛΙ, ΑΡΙΓΚΟΝΙ, ΠΑΙΟΝΙΔΗΣ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΤΟΥ ΕΚΛΕΚΤΙΚΙΣΜΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
16. ΑΪΒΑΛΙΩΤΙΚΟ
17. ΘΕΟΙ
19. ΣΤΟΝ ΔΗΛΙΟ ΑΠΟΛΛΩΝΑ
20. Ο ΞΕΝΟΣ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ, ΜΠΕΝΑΡΕΣ
21. ΜΑΧΑ ΣΙΒΑΡΑΤΡΙ, ΟΙ ΓΑΜΟΙ ΤΟΥ ΣΙΒΑ
22. ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ
23. ΤΑ ΕΑΡΙΝΑ. ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ , ΧΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟ
24. ΛΕΥ ΚΩΜΑ
25. ΛΑΪΚΗ ΜΑΣΤΟΡΙΑ
26. ΑΡΧΙΛΟΧΟΣ Ο ΠΑΡΙΟΣ / ΑΡΧΙΛΟΧΟΥ ΠΑΡΟΣ ΙΜΕΡΤΗ
27. ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟ
28. ΟΠΕΡ ΑΔΗ ΔΕΙΞΑΙ (ΚΩΣΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ "Η ΓΙΑΓΙΑ)"
29. ΤΑ ΒΙΝΤΕΟ ΜΟΥ και ΠΑΡΚΙΝΓΚ-ΠΑΡΚΟ ΤΩΝ ΕΞΑΡΧΕΙΩΝ
30. ΑΝΕΦΑΝΗ ΝΗΣΟΣ (Αργοναυτικά Απολλωνίου Ροδίου)
31. ΒΙΕΤ ΚΩΣΤΑΣ. Υπηκοότης: Ακαθόριστος
32. ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΡΟΚΟΣ
Σχεδιασμός ταινιών που δεν πραγματοποιήθηκαν ακόμη
20. Ο ΞΕΝΟΣ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ, ΜΠΕΝΑΡΕΣ

 

ταινία Γιάννη Τριτσιμπίδα Ο ΞΕΝΟΣ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟ. Δημ. Γαλανος, Μπενάρες

 

 

έγχρωμο ντοκυμαντέρ διάρκειας 50 λεπτών

σενάριο - σκηνοθεσία:  Γιάννης Τριτσιμπίδας

διευθυντής φωτογραφίας  :  Οδυσσεύς Παυλόπουλος

διεύθυνση παραγωγής :  Τζίνα Πετροπούλου

μοντάζ – μιξάζ :  Ι. Λεοντίου Νταρίδης

παραγωγή :  Γ. Τριτσιμπίδας, Τζ. Πετροπούλου, Cinergon

 

 

 

Nτοκυμαντέρ με θέμα τη ζωή ενός αξιόλογου έλληνα λογίου του 18ου αιώνα πουαγάπησε βαθειά την Ινδία, μελέτησε τον ινδουισμό και εζησε τη ζωή του στον ιερότερο ινδουιστικό τόπο, το Μπενάρες πάνω στο Γάγγη, με οδηγό ένα σημερινό ελληνα μελετητή εγκατεστημένο στον ίδιο τόπο.  Ο Δημήτριος Γαλανός  (1760-1833) είναι ο επιφανέστερος κι ίσως ο μοναδικός έλληνας που συνέδεσε τ’ όνομά του με τις Ινδίες στα νεώτερα χρόνια και ο πρώτος ελληνας μελετητής της ινδικής γραμματείας. Έμαθε γράμματα στην πατρίδα του την Αθήνα και συνέχισε στο Μεσσολόγγι, την Πάτμο (με δάσκαλο τον Δανιήλ Κεραμέα) και την Κωσταντινούπολη. Από κει σε ηλικία 26 χρονών φεύγει για την Καλκούτα, περνώντας κι απ το μοναστήρι του Σινά, με σκοπό να διδάξει ελληνικά στα παιδιά των ελλήνων εμπόρων της Βεγγάλης. Κάνει έξι χρόνια δάσκαλος  στην Καλκούτα ώσπου επισκέπτεται το Μπενάρες και μένει πιά για πάντα εκεί, όπου καί πεθαίνει μετα απο 40  χρόνια. Έμαθε σανσκριτικά, μελέτησε σε βάθος την ινδική γραμματεία, θρησκεία και φιλοσοφία, συνδέθηκε με το περιβάλλον αλλά και τον ιδιο το βασιληά (μαχαραγιά) του Μπενάρες κι εγινε σεβαστός για τη γνώση του στους ινδούς και ξένους λογίους. Τό 1825 δημοσιεύτηκε το έργο ΤΣΑΝΑΚΥΑ μέ την υπογραφή τού καπετάνιου Ν.Κεφαλά στόν οποίο ο Γαλανός εμπιστεύτηκε το χειρόγραφο.. ! Στη συνέχεια οι εκδότες Τυπάλδος – Αποστολίδης δημοσίευσαν τα εξής έργα του: 

ΙΝΔΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΩΝ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ Αθήνα 1845, ΒΑΛΑΒΑΡΑΤΑ ή Συντομή της Μαχαβαράτας Αθήνα 1847, ΓΙΤΑ ή ΘΕΣΠΕΣΙΟΝ ΜΕΛΟΣ (Μπαγκαβάντ γκίτα) Αθήνα 1848 , ΡΑΓΓΟΥ ΒΑΝΣΑ Αθήνα 1850, ΙΤΙΧΑΣΑ ΣΑΜΟΥΤΣΑΙΑ και ΧΙΤΟΠΑΔΑΣΣΑ 1851.

Ανέκδοτα έργα του είναι η μετάφραση των Baghavada Purana και λεξικά, σανσκριτικά, μπενγκαλί και ινδικά στα ελληνικά και αγγλικά.Το χειρόγραφο σανσκρτικό-ελληνοαγγλικό του λεξικό εξεδόθη φωτογραφικά την άνοιξη του 2001 από τον Ελληνοινδικό Σύνδεσμο. 

Ο Γαλανός πέθανε καιτάφηκε στο Μπενάρες αφήνοντας τη μισή του περιουσία, τα χειρόγραφα και τα βιβλία του στο  ανώτατο εκπαιδευτικό ιδρυμα της Αθήνας όπωε όρισε, το μετέπειτα Πανεπιστήμιο Αθηνών, του οποίου θεωρείται μέγας ευεργέτης. Η ταινία μας αποκαλύπτει επίσης τις βασικές αρχές της ινδουιστικής θρησκείας και κοσμοθεώρησης μέσα ακριβώς από τα διαδραματιζόμενα στο Μπενάρες όπου προσέρχονται οι ινδουιστές για να λουστούν στα ιερά νερά του Γάγγη, να πεθάνουν και να καούν στις οχθες του, να ρίξουν τις στάχτες τους στα νερά και να περάσουν έτσι έξω απ τον κύκλο των μετεμψυχώσεων. Η ραχοκοκαλιά του ντοκυμαντέρ αποτελείται από συνεντεύξεις ειδικών - και ιδιαίτερα,  του μελετητή δρος Δημητρίου Βασιλειάδη εγκατεστημένου στο Μπενάρες και συγγραφέα του βιβλίου THE GREEKS IN INDIA - πάνω στoν  Δ.Γαλανό,  τον ινδουισμό, το Μπενάρες και τον ιερό Γάγγη, το θάνατο καί την μετεμψύχωση. Φοντο το ποτάμι που χάνεται μέσα στο θαμπόν ορίζοντα, τα κρεματόρια,  τα ghats, οι ναοί και τα ιερά  , οι σαντού, οι βραχμάνοι κι οι προσκυνητές ο λαβύρινθος  του παζαριού, η σφύζουσα ζωή και το εμπόριο του μεταξιού (που είναι κατά μεγάλο μέρος στα χέρια των μουσουλμάνων), οι ιεροτελεστίες ,τα εθιμα και οι θρησκευτικές αναπαραστάσεις που βλέπει κανείς ολόγυρα. Στην ταινία εμφανίζονται ο καθηγητής Rana P.B.Singh  ( Cultural Geography ) του Banaras Hindu University, ο χορευτής Guru Premchand Hombal, η χορεύτρια Rashmin Singh, ο Rvd. Sam Joshua Singh. Η μουσική επένδυση περιλαμβάνει αποσπάσματα από τις παραγωγές της Saraswati – Αλέξανδρου Καρτσιώτη ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΙΝΔΟΙ καθώς και αποσπάσματα ινδικής μουσικής.

 

streetταινία Γιάννη Τριτσιμπίδα Ο ΞΕΝΟΣ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟ. Δημ. Γαλανος, ΜπενάρεςBrahman

 

 

cremation

 

 

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ

«ΜΗ ΕΝΘΥΜΟΥ ΤΑ ΠΑΡΩΧΗΜΕΝΑ ΜΗΔΕ ΒΟΥΛΕΥΟΥ ΤΑ ΜΕΛΛΟΝΤΑ

ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕ ΔΕ ΗΔΕΩΣ ΤΑ ΕΞ ΑΠΡΟΟΠΤΟΥ ΕΡΧΟΜΕΝΑ»

(απόσπασμα μετάφρασής του)

 

Δεν γνωρίζω αν και τι απήλαυσε ο αινιγματικός Γαλανός, όμως σίγουρα αφέθηκε στο απρόοπτο. Ένας μορφωμένος νεαρός αθηναίος στα τέλη του 18ου αιώνα αρπάζει μια καλήν ευκαιρία και φεύγει απ’την Κωνσταντινούπολη για την Καλκούτα, σαν δάσκαλος των παιδιών ελλήνων εμπόρων. Δεν ξέρει καλά καλά που πάει και για πόσον καιρό. Καταφέρνει να αποκτήσει οικονομική άνεση κι αφοσιώνεται στη μελέτη των σανσκριτικών. Περνά 47 χρόνια στην Ινδία, μέχρι το θάνατό του στο Μπενάρες μεταφράζοντας σημαντικά ινδικά κείμενα στα ελληνικά. Δυο φορές προσπαθεί ανεπιτυχώς να απευθύνει έργα του στους έλληνες. Πεθαίνοντας αφήνει στην Ελλάδα ένα αξιόλογο κληροδότημα που θα χρησιμοποιηθεί για το κτίσιμο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στο απρόσμενο ενδιαφέρον ενός άλλου έλληνα λογίου, του Γεωργίου Τυπάλδου, οφείλεται η μετά θάνατον, μεταξύ 1845 και 1852, έκδοση πολλών του έργων της ινδικής γραμματείας , φαινόμενο πανευρωπαϊκά πρωτοφανές στην εποχή  της μόλις γεννημένης ινδολογίας.

Δε θα μάθουμε ποτέ  γιατί ο Γαλανός κρατήθηκε  μακρυά απ’ το ρωμέϊκο, πάντως όχι εξ ανάγκης.

Εκείνο πάντως  εξακολουθεί να τον αγνοεί..

Γ.Τ