English
Francais
Βιο-φιλμογραφία
Ταινίες
Θεατρικά
Ραδιοφωνικά
Φωτογραφία
Γλυπτά - μέταλλα
Σινέ παρουσιάσεις, προγράμματα, INTERNET, DVD
Δημοσιεύσεις και προς έκδοσιν
ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ
Ταινίες
5. ΒΑΣΙΣΟΥ ΣΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΣΟΥ
8. ΣΤΟΜΑ
10. ΚΑΛΗ ΜΕΡΑ ΚΥΡΑ ΗΧΩ
12. ΕΡΑΝΙΜΑ
13. ΜΕΤΑΤΟΠΙΣΕΙΣ
14. ΠΕΡΣΕΥΣ
15. ΠΟΖΕΛΙ, ΑΡΙΓΚΟΝΙ, ΠΑΙΟΝΙΔΗΣ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΤΟΥ ΕΚΛΕΚΤΙΚΙΣΜΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
16. ΑΪΒΑΛΙΩΤΙΚΟ
17. ΘΕΟΙ
19. ΣΤΟΝ ΔΗΛΙΟ ΑΠΟΛΛΩΝΑ
20. Ο ΞΕΝΟΣ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΛΑΝΟΣ, ΜΠΕΝΑΡΕΣ
21. ΜΑΧΑ ΣΙΒΑΡΑΤΡΙ, ΟΙ ΓΑΜΟΙ ΤΟΥ ΣΙΒΑ
22. ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ
23. ΤΑ ΕΑΡΙΝΑ. ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ , ΧΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟ
24. ΛΕΥ ΚΩΜΑ
25. ΛΑΪΚΗ ΜΑΣΤΟΡΙΑ
26. ΑΡΧΙΛΟΧΟΣ Ο ΠΑΡΙΟΣ / ΑΡΧΙΛΟΧΟΥ ΠΑΡΟΣ ΙΜΕΡΤΗ
27. ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟ
28. ΟΠΕΡ ΑΔΗ ΔΕΙΞΑΙ (ΚΩΣΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ "Η ΓΙΑΓΙΑ)"
29. ΤΑ ΒΙΝΤΕΟ ΜΟΥ και ΠΑΡΚΙΝΓΚ-ΠΑΡΚΟ ΤΩΝ ΕΞΑΡΧΕΙΩΝ
30. ΑΝΕΦΑΝΗ ΝΗΣΟΣ (Αργοναυτικά Απολλωνίου Ροδίου)
31. ΒΙΕΤ ΚΩΣΤΑΣ. Υπηκοότης: Ακαθόριστος
32. ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΡΟΚΟΣ
Σχεδιασμός ταινιών που δεν πραγματοποιήθηκαν ακόμη
23. ΤΑ ΕΑΡΙΝΑ. ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ , ΧΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟ

 

 

 

.

trailer 1'22''

 

 

ταινία Γιάννη Τριτσιμπίδα ΤΑ ΕΑΡΙΝΑ. Έθιμα της Πάρου

 

.

και ολόκληρη η ταινία:

https://youtu.be/0JQtWRJFROw

 

.

 

klydon  chorus


Tο ντοκυμαντέρ πραγματεύεται τα έθιμα της άνοιξης, από το τέλος του χειμώνα ως την αρχή του καλοκαιριού, έθιμα που σχετίζονται με το ζευγάρωμα, το γάμο και την γονιμότητα:

Τον Αγέρανο, χορό και τραγούδια της εποχής της Αποκρηάς, την  Κούνια , έθιμα και τραγούδια την εποχή του Πάσχα, τα έθιμα του Μάη απ την πρωτομαγιά ως το κάψιμο των στεφανιών και το πήδημα των φωτιών του Αη Γιαννηού, τον Κλύδωνα με τις μαντείες του γάμου.
Παριανές και παριανοί θυμίζουν τα τραγούδια  και αφηγούνται τα δρώμενα, νέοι και νέες του Μουσικοχορευτικού Συγκροτήματος «Νάουσα Πάρου» τα αναπαριστούν και χορεύουν, η παριανή τραγουδίστρια Κυριακή Σπανού τραγουδά. Παρουσιάζονται επίσης σημερινές φολκλορικές εκδοχές των  εθίμων. Στην ταινία μιλούν οι : Μαριγώ Γαβαλά, Παρασκευώ Τριβιζά, Φραγκεσκίνη Πετροπούλου, Μυρσινιά Βιτσαδάκη, Φλόρα Κρητικού, Ελευθερία Βαραβαρήγου, Πέτρος Δευτερήγος, Καλλίτσα Δελαγραμμάτη, Κατερίνα Κρυστάλλη, Ασημίνα Κούρτη, Γιώργος Μπάλιος, Παντελία Κατακουζηνού, Ολύμπιος Αλιφιέρης, Μανώλης Ραγκούσης, Αννα Κασαλιά.

Συνάμα ο παρουσιαστής πληροφορεί σχετικά με τα αντίστοιχα αρχαία έθιμα: 
-το χορό Γέρανο που εγκαθίδρυσε σύμφωνα με τους αρχαίους  συγγραφείς ο Θησέας στη Δήλο, και αποτελεί για πολλούς μελετητές μεταξύ των οποίων ο Παναγής Λεκατσάς στη μνήμη του οποίου αφιερώνεται η ταινία μιαν αναπαράσταση του κρητικού λαβυρινθικού χοροστασιού
-τις αττικές γιορτές της Αιώρας όπου κουνούσαν τις κοπέλες   σε ανάμνηση της κρεμασμένης Ηριγόνης
-το μυητικό στεφάνωμα με λουλούδια στα Ανθεστήρια
-τις αθηναϊκές πυρές των Θαργηλίων που γιορτάζονταν προς τιμήν του Απόλλωνα, του Ηλίου και των Ωρών, όπου σε  παληότερη τουλάχιστον εποχή έκαιγαν τους αποδιοπομπαίους Φαρμακούς
-τις γιορτές του Ηλιοστασίου που για να τις καταπολεμήσει, η Xριστιανική Εκκλησία έθεσε κάτω από την σκέπη του Ιωάννου του Προδρόμου.


Defrerigos    

 

διάρκεια 87'

Παραγωγή ΙΔΟΥ! / VOX documentaries

βοηθός Σπύρος Τριτσιμπίδας

φινίρισμα Λάμπρος Σκαρλας

μονταζ-μιξάζ ΦΩΣΦΟΡΟΣ

 

 

 


 


Περιοδικό ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ (Ιούλιος -.Αύγουστος 2004) της Διεθνούς Οργάνωσης Λαϊκής Τέχνης, Unesco:

 

Βλέποντας κανείς την ταινία του Γιάννη Τριτσιμπίδα που καταγράφει τα ανοιξιάτικα έθιμα και την αντιστοιχία με πανάρχαιες χορευτικές, γονιμικές και μαντικές τελετές αντιλαμβάνεται πως οι παραδόσεις των οργασμικών λατρειών στην Πάρο δεν πέρασαν ολοκληρωτικά στη λήθη. Μεταφέρονται από τους γεροντότερους στους νεώτερους που τις αναβιώνουν έστω και με «φολκλορικό» τρόπο.
Είναι γνωστό το μητριαρχικό παρελθόν της Πάρου, με τις λατρείες και τα ιερά της Δήμητρας και της Περσεφόνης, της Αρτέμιδας και της Αφροδίτης, της Ειλείθυιας και των Χαρίτων, θεότητες που βλέπουμε στα παριανά νομίσματα. Αλλά και στα νεώτερα χρόνια η γυναίκα της Πάρου πρωταγωνιστεί  όχι μόνο στο χωράφι και την οικιακή οικονομία μα και σ’ όλες τις «τελετές» του ζευγαρώματος και του έρωτα,  της γονιμότητας και του εξαγνισμού, της μαντικής και του θανάτου όπως βλέπουμε στην ταινία.
Το νησί ανήκε  κατά τον ομηρικό ύμνο στη θεά Δήμητρα και για μεγάλη εξ άλλου περίοδο λεγόταν Δημητριάς. Η γιαγιά του μεγάλου παριανού ποιητή Αρχιλόχου, η  Κλεόβοια  ήταν ιέρειά της. Ο Παυσανίας περιγράφοντας πίνακα του Πολυγνώτου αναρτημένου στους Δελφούς, επισημαίνει την παράσταση της Κλεόβοιας που μεταφέρει μέσα σε κιβώτιο στην Θάσο, παριανή αποικία, τα ιερά «όργια» της μεγάλης Θεάς. Αλλη παράδοση ανάγει την καταγωγή της οικογένειας του Αρχίλοχου στην Ιάμβη, που με σκώμματα και άσεμνες χειρονομίες  έκαμε τη Δήμητρα να μειδιάσει παρά το βαρύ της πένθος για το χαμό της Κόρης και ότι σ’αυτή την Ιάμβη χαρίστηκε να γίνει η πρώτη ιέρεια της Δήμητρας στο παριανό ιερό.
Ο Αρχίλοχος ήταν γνωστός για τη αθυροστομία του και στην ποίησή του υπάρχει σκώμμα και ψόγος, πόθος και έρωτας, πόλεμος και θάνατος.

Μια τέτοια συνύπαρξη και παράδοση μεταφέρουν όπως βλέπουμε οι «πρωταγωνιστές» του ντοκυμαντέρ του Γιάννη Τριτσιμπίδα
Στο πρώτο μέρος η ταινία παρουσιάζει τον  παριανό Αγέρανο που κατεβαίνει από τον  αρχαίο χορό Γέρανο, τον οποίο  εγκαινίασε ο Θησέας στη Δήλο και  πρέπει να είναι συνυφασμένος με την ιωνική-αθηναϊκή  κυριαρχία πάνω στις μινωϊκές κτήσεις μεταξύ των οποίων και η Πάρος που έφερε άλλωστε το όνομα Μινωίς.
Ο Αγέρανος καταγράφεται από τους ξένους περιηγητές, από τον  16ο  αιώνα και μετά, σαν «ελληνικός», «ρωμέϊκος» χορός της Πάρου. Είναι ένας σοβαρός, τελετουργικός χορός που χορεύεται μόνο κατά την περίοδο της Αποκριάς και επιτρέπει τον ποιητικό αυτοσχεδιασμό.
Στο δεύτερο μέρος  το ντοκυμαντέρ καταπιάνεται με τα έθιμα της Κούνιας, πασχαλιάτικα τραγούδια και δρώμενα, καθώς και τα αντίστοιχα της αρχαίας αθηναϊκής Αιώρας. Στη συνέχεια  περνάμε στα έθιμα τα σχετιζόμενα με τα στεφάνια του Μάη που φέρουν χαρακτηριστικά μυητικών δρωμένων όπως και το μυητικό στεφάνωμα των αγοριών στα αρχαία Ανθεστήρια.
Το κάψιμό των στεφανιών στις φωτιές του Αη Γιαννιού και το πήδημα της φωτιάς είναι μια ευκαιρία να θυμηθούμε το κάψιμο των αποδιοπομπαίων Φαρμακών στα  αρχαία Θαργήλια καθώς και τις γιορτές του Ηλιοστασίου. Η ταινία τελειώνει με  τον Κλύδωνα και την εντυπωσιακή αθυροστομία που συνοδεύει τα δρώμενα., τη νερομαντεία και την κατοπτρομαντεία  γύρω από τις μελλοντικές παντρειές.
Πρόκειται για μια ταινία-ντοκουμέντο που εύστοχα είναι αφιερωμένη στο μεγάλο δάσκαλο και μελετητή Παναγή Λεκατσά και τον επιφανή ναουσαίο λόγιο του 19ου αιώνα Εμμανουήλ Σαγκριώτη.

Ο σκηνοθέτης  συνδέεται από χρόνια με την Πάρο και είναι ο δημιουργός δύο άλλων ταινιών που γυρίστηκαν στο νησί με ερασιτέχνες ηθοποιούς και παρουσιάστηκαν από την κρατική τηλεόραση:  «ΠΕΡΣΕΥΣ» (1981-2) και «ΣΤΟΝ ΔΗΛΙΟ ΑΠΟΛΛΩΝΑ» (1998-99).
Τον ευχαριστούμε άλλη μια φορά για την προσφορά του στην Πάρο και ελπίζουμε να υπάρχει και συνέχεια.

 

Γιάννης Βασιλειόπουλος,

Νάουσα-Πάρου, 29.04.2004